Sindres første måned som student i Roma

I skrivende stund befinner vi oss på et så uvanlig sted som i kuppelen på Peterskirken. Vi er på utflukt og en del av oss sitter og nyter sola på første platå blant alle de enorme statuene av apostler som ruver oppe på taket av verdens største kirke. Dette gir oss anledning til å slå av en liten prat med Sindre Mjelstad om hvordan han opplever studiene ved Kulturakademiet så langt. Sindre studerer exphil, exfac og idéhistorie i Roma og har vært her i ganske nøyaktig én måned nå.

KA: Hvordan syntes du oppfølgingen før studiestart var?

Sindre: Den var god. Jeg fikk den informasjonen jeg trengte.

KA: Hvordan var reise, ankomst og møte med ansatte og de andre studentene?

Sindre: Jeg fløy med innlandsfly til Oslo, så jeg møtte ikke de andre ved innsjekkingen. Derimot var det noen andre Roma-studenter som satt på samme fly som meg til Oslo. Alt gikk greit når jeg kom til Italia og det var ikke vanskelig å finne fram. Det var lett å få nye venner og allerede på flyplassen kom jeg i prat med flere. De første jeg snakket med var de jeg skulle dele leilighet med. På velkomstmiddagen ble jeg kjent med andre og ettehvert som tiden gikk, fikk jeg flere og flere bekjentskaper.

KA: Hvordan har møtet med høyskolefag og undervisningen vært?

Sindre: Jeg synes ikke overgangen fra videregående var så stor. Men jeg har vært ett år i militæret, så det er mulig at videregående bare ligger litt langt borte i hukommelsen! Det at vi måtte jobbe med et forprogram før studiestart, gjorde at man visste litt hva man gikk til.

KA: Hva synes du om utfluktene? Hva lærer man som student utenom fag?

Sindre: Jeg har aldri vært i Roma før, så på utfluktene opplever jeg alltid noe nytt. Det er fint at vi på utfluktene også får lære litt om historien rundt det vi ser og at man får vite litt mer enn bare å se en bygning eller et monument.

KA: Hvordan er livet som student i en annen by?

Sindre: Det er fantastisk og det er annerledes. Jeg synes det er gøy å bo med andre folk. Det er mange du kan være sammen med hele tiden. Jeg er interessert i historie og det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å reise til Italia. Ellers hadde jeg lyst til å prøve nytt.

KA: Vil du anbefale Kulturakademiet til andre, evnt. hvorfor?

Sindre: Ja, det vil jeg. Jeg tror at de menneskene som drar til Roma er ekstra hyggelige. Det er mulig denne byen tiltrekker seg bra folk. Lærerne er flinke og man får all den hjelpen man trenger på studiestedet.

I mellomtiden har flere studenter gjort seg ferdig med den øverste delen av kuppelen og har satt seg til oss på taket. En medstudent skyter inn: ”Med mindre man er en ordentlig særing, tror jeg de fleste vil ha bare positivt å si om Kulturakademiet!”

http://www.kulturakademiet.no

Bilde

Legg igjen en kommentar

