Student i Roma, Hedda (19)

«Etter å ha bodd her en ganske god stund så føler jeg at Roma er mitt andre hjem, og det er sjelden jeg lengter tilbake til Norge. Det er umulig å ikke elske Roma, og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så ‘romafrelst'».
Vi har vært så heldige å få lov til å stille Hedda (19) fra Skien noen spørsmål om  hvordan hun syns det er å studere og leve som student ved Kulturakademiet i Roma. Hedda tar årsstudium hos oss, og er nå i ferd med å avslutte andre semester. Les mer under bildet …
10641070_785726088137540_3726590059070179921_n.jpg
Kulturakademiet: Hvordan er det å bo og studere i en annen by?
Hedda: For det første er det ganske nytt og spennende å flytte til en storby. Det er første gang jeg flytter hjemmefra, noe som gjør det ekstra spennende og litt utfordrende. Roma er en by fullt med liv og god stemning, og du blir fort kjent med byen. Men det skal sies at det alltid er gøy å gå seg vill her! 
Det å studere i Roma er helt fantastisk. Alle har en unik skolevei, koselige steder å studere etter skoletid, som f.eks parker, langs elven, studentkaffeer osv. Roma er en by med masse historie, og byen lærer meg noe nytt hver eneste dag. Etter å ha bodd her en ganske god stund så føler jeg at Roma er mitt andre hjem, og det er sjelden jeg lengter tilbake til Norge. Det er umulig å ikke elske Roma, og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så «Romafrelst». 
065.JPG
Er det noen gode grunner til å studere ved Kulturakademiet, eventuelt hvilke?
Det er selvfølgelig flere gode grunner til å studere ved Kulturakademiet.Vi studentene blir godt fulgt opp av ledere og forelesere når det kommer til skole og informasjon helt fra starten av. Skolen ligger kjempesentralt i et kjempekoselig område, og skoleveien er helt fantastisk! Vi drar på flere spennende utflukter sammen som er veldig lærerike. Kulturakademiet har også et veldig godt miljø, og vi studenter finner på mye gøy sammen etter skoletid. Vi har et kjempefint samhold i klassen, og studentleilighetene er også kjempefine, og de ligger sentralt.
Hvordan er det å lære om en annen kultur?
Det som gjør det spesielt gøy å lære om den italienske kulturen på skolen, er at vi faktisk bor i Roma, og vi lærer noe nytt om den hele tiden uansett om vi er på skolen eller ikke. Maten, vinen, menneskene, det sosiale er helt fantastisk. Roma har så utrolig mye å by på. 
Kulturen er også annerledes enn kulturen i Norge, og alle har godt av å prøve seg i en ny kultur engang i livet.
Hvordan er det å være en del av Kulturakademiet-gjengen?
Jeg digger å være en del av Kulturakademiet-gjengen. Vi blir nesten som en familie her nede, og samholdet vi har her er kjempebra. Det er god stemning på skolen, og vi finner på mye gøy sammen.
Hvordan er det å bli tatt med på utflukter osv.?
Det er veldig lærerikt, og vi blir alltid tatt med på nye spennende steder som gir oss nye inntrykk og opplevelser. Vi er ganske heldige som får disse mulighetene, for det er det ikke alle studenter som får.
IMG_3804.JPG
125.JPG 
026.JPG
Tusen takk til Hedda som ville stille til intervju!
Ønsker du mer informasjon om studier og opphold ved Kulturakademiet kan du gå inn på nettsiden vår: kulturakademiet.no

Legg igjen en kommentar